Teiseks lugemiseks valisin uuringud õppematerjalide kvaliteedist.
Elias, M., Oelen, A., Tavakoli, M., Kismihok, G., & Auer, S. (2020). Quality Evaluation of Open Educational Resources. C. Alario-Hoyos, M. J. Rodríguez-Triana, M. Scheffel, I. Arnedillo-Sánchez, & S. M. Dennerlein (toim.), Addressing Global Challenges and Quality Education (lk 410–415). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-57717-9_36
Teine artikkel, mille lugemiseks valisin, käsitleb avatud õppematerjalide (OER-Open Educational Resources) kvaliteedi hindamist.
Avatud õppematerjalid on tasuta aja avatud litsentsiga õppematerjalid, mida laialdaselt kasutatakse. Materjal, mida õpetajad ja õppijad aga loovad, ei ole alati kvaliteetsed ning ei toeta piisaval määral õppimist. Kvaliteedi hindamine on oluline, et seda kõike vältida. Elias et al. (2020) pakuvad välja ühe võimalikest hindamismudelitest, mis tugineb varasemate hindamismudelite võrdlusele. Osa nimetatud hindamismudelist on võimalik rakendada kvaliteedi automaatseks hindamiseks ja autorid viivad läbi seda SlideWiki keskkonnas.
Autorid on püstitanud kaks uurimisküsimust:
1) Kuidas hinnata avatud litsentsiga õppematerjali kvaliteeti ?
2) Kuidas kasutada seda hinnangut, et juhendada õppematerjalide autoreid ja õppijaid?
Hindamismudelis on hindamise lähenemisviis jaotatud kolmeks :
- Sisustruktuur määratleb õppevara korralduse ja navigeerimise .
- Õppesisu viitab õppematerjali sisu kättesaadavusele, tõlgitavusele jne.
- Enesehindamine on seotud küsimuste kättesaadavuse ja erinevate küsimusetüüpide olemasolu kohta.
Mõõdikud | Kirjeldus | |
Sisu struktuur (CS-content structure) | CS1. – Taksonoomiate selgus | CS1.1 – Lühi- ja kirjeldav nimetus (st märkide piirang). CS1.2 – Sidusus sisu pealkirjaga (st järjepidev failinimi koos sisu pealkirjaga). CS1.3 – Edu järeldamine pealkirjast (st järjepidev kodeerimisskeem). |
Cs2. – Navigeerimise lihtsus | CS2.1 – Hierarhiline disain (st hästi korraldatud struktuur). CS2.2 – Taksonoomia sügavus (st vähem kerimist). | |
CS3. – Struktuuri kohandatavus | CS3.1 – Kohanemismehhanismi kättesaadavus (nt väiksemate tükkide disain). | |
CS4. – Sisu leitavus | CS4.1 – Standardiseeritud meta-andmete kättesaadavus (s. t meta-andmete normaliseeritud tähtsuse punktide summa ). CS4.2 – Standardiseeritud meta-andmete järgimine (st koos hindamisfunktsiooniga ). | |
Õppesisu (LC-learning content) | LC1. – Teksti kvaliteet | LC1.1 – Teksti õigekirja ja grammatika õigsus. LC1.2 – Teksti terviklikkus (st loetavusmõõturite kasutamine). |
LC2. – Sisu kohandatavus | LC2.1 – Erinevate sisuvormingute (nt põhisisu, veebimeedia, interaktiivne meedia, video, heli) kättesaadavus. LC2.2 – Mitme sisu esituse kättesaadavus (nt mitu teemat slaidide õppimiseks . LC2.3 – Sisutüüpide kooskõla (st sünkroniseeritud hooldus- ja versioonihaldus). | |
LC3. – Sisu ühilduvus mitmes seadmes | LC3.1 – Toetatud seadmete arv (nt mobiiltelefon, tahvelarvuti, sülearvuti, hõlbustustehnoloogiad). LC3.2 – Ühilduvuskontrolli mehhanismide kättesaadavus (nt veebilehtede reageerimisvõime valideerimine). | |
LC4. – Sisu esituse kättesaadavus | LC4.1 – Vastavus sisu esituse suunistele (nt WCAG 2.1 suunised). LC4.2 – Sisu esituse valideerimismeetodi kättesaadavus (nt kinnitamine, et pilt sisaldab hõlbustusfunktsioonide toetamiseks alternatiivset kirjeldust). | |
LC5. – Sisu mitmekeelsus | LC5.1 – Ressursside kättesaadavus rohkem kui ühes keeles (st v.a inglise). LC5.2 – Tõlkemeetodi olemasolu ( st automaatne tõlkimine, ekspertiis). LC5.3 – Materjali sünkroniseerimise kättesaadavus. | |
Enesehindamine (SA-self assesment) | SA1 – Enesehindamise kättesaadavus | SA1.1 – Enesehindamise sisu olemasolu. SA1.2 – Vastuste kättesaadavus. SA1.3 – Sisu hõlmav keskmine küsimuste arv (st küsimuste arv iga õpiobjekti kohta). SA1.4 – Küsimuste genereerimise meetodi olemasolu (nt automaatne genereerimine või autori sisenemine). |
SA2. – Erinevad enesehindamise küsimused | SA2.1 – Võimalik küsimuste liik (nt valikvastus, lähedane tekst , sortimine). SA2.2 – Keskmine küsimuste arv hindamistüübi kohta. |
Õpetajana olen loonud päris palju õppematerjali, millest enamus on jäänud minu sahtlisse või arvutisse ning mida erinevatel põhjustel ei ole avaldanud. Mõistan, et mida rohkem me oma materjale teistega jagame, seda vähem peame tegelikult tööd tegema. Paraku leiame netiavarusest päris palju sellist materjali, mis ei ole kvaliteetne. Seda võib öelda kindlasti ka minu sahtlisse loodud materjalide kohta, mis ühest küljest on loodud nii sellepärast, et oli kiire. Tegin midagi konkreetseks tunniks, mis aga polnud püsiv ja selline, mida jagada kolleegidega.
Loetud artikli põhjal teen enda jaoks järelduse: tooda vähem, aga tee seda kvaliteetselt. Kvaliteetset materjali jaga kindlasti teistega!